Self-Service BI in de retail
Afdelingen die volledig samenwerken en informatie uitwisselen, eindgebruikers die zelf data kunnen visualiseren en daardoor betere en snellere beslissingen kunnen nemen, iedereen die volledige vertrouwen in de data heeft. Een belangrijk doel die veel organisaties de laatste jaren proberen na te streven, zowel in de retail als in andere branches.
Helaas is slechts acht procent echt succesvol om dit doel te bereiken en zoveel mogelijk waarde te halen uit de data. Is het niet veel te vaak zo dat er juist te weinig vertrouwen is in de data en vaak een eigen waarheid wordt gecreëerd? De corona crisis zorgt in veel organisaties voor een versnelde digitale transitie maar hoe maak je de beweging naar Self-Service BI?
Lees hoe ze dit bij bol.com hebben gedaan en hoe Tableau samen met The Information Lab daar een mooie bijdrage aan hebben gegeven.
Neem onderaan deze pagina contact met ons op hoe we dit met andere retailers doen en of we jou ook kunnen helpen.
Grote uitdagingen
Om data gedreven te kunnen werken is het belangrijk om eerst stil te staan welke processen moeten worden ingericht om mensen zelf aan de slag te laten gaan met data. Wanneer geen processen of afspraken worden gemaakt zal dit ten koste gaan van de kwaliteit, het vertrouwen en de beveiliging. Hoe meer self-service je wilt gaan werken, hoe belangrijker de data en content governance wordt. Dit werden eerder in het Data Driven Marketing Onderzoek 2019 al als grote uitdagingen gezien.
Hoewel geen enkele organisatie hetzelfde is herkennen we vaak drie modellen wanneer het gaat om beheren van de data in een organisatie: gecentraliseerd, gedelegeerd of self-service.