Sparkles is een bedrijf dat design toegankelijk voor iedereen maakt door inzet van gebruikersvriendelijke online software. Een persoonlijke uitnodiging, een visitekaartje, een geavanceerde lokale marketingcampagne: met onze platforms creëren bedrijven en consumenten eenvoudig gepersonaliseerde producten die indruk maken op hun doelgroepen.
Matthijs Schalk, Marketing & innovation officer bij Sparkles, vertelt hoe Tableau en Alteryx gebruikt worden en hoe hij de samenwerking met The Information Lab ervaart.
Wat is jouw rol en wat doet jullie organisatie?
Via onze webshops personaliseren en bestellen duizenden mensen kaarten en bijpassende producten voor de belangrijkste momenten in het leven: geboortekaartjes, trouwkaarten, wenskaarten, uitnodigingen en rouwkaarten. Naast Nederland en België zijn we actief in Duitsland en hebben we ambitieuze plannen voor verdere uitbreiding naar meer producten en landen. Enkele van onze shops zijn madeformoments.nl, prettyorange.be en prettyorange.de
Als marketing & innovation officer denk ik mee over nieuwe strategieën en tactieken om onze klanten nog blijer te maken en Sparkles verder te laten groeien. Samen met de teams implementeren we telkens nieuwe ideeën en gaan we voor het leveren van ultieme waarde aan onze klanten. We voeren continu experimenten uit om te ontdekken wat werkt en wat niet.
Waar gebruiken jullie Tableau / Alteryx voor?
Tableau zetten we in voor onze dagelijkse performance. Een aantal collega’s staat er letterlijk mee op en gaat er mee naar bed. Dan hebben we de analyses, waarbij teams specifieke segmenten, productgroepen of andere zaken analyseren.
Alteryx heeft ons geholpen om Tableau-rapportages veel sneller te maken. De preparaten zijn slechts een fractie van de grootte en complexiteit die we eerder volledig in Tableau hadden. Ook hebben we veel meer grip gekregen op zaken waarbij eerder vooral op gevoel stuurden. Zo gebruiken we bijvoorbeeld nu een customer journey dashboard, waarbij data van een klantreis geaggregeerd is vanuit meerdere bronnen en tabellen.
Waarom hebben jullie gekozen voor Tableau / Alteryx?
Tableau is zeer veelzijdig en relatief eenvoudig te leren. De visualisaties bieden stakeholders snel en duidelijk inzicht. En volgens mij is Tableau nog steeds de crème de la crème voor datavisualisatie, met een toegankelijk licentiemodel.
Alteryx sluit goed aan op onze infrastructuur en zorgt voor enorm veel mogelijkheden en flexibiliteit voor het prepareren van data. Ten opzichte van eigen code biedt Alteryx grote voordelen, waaronder het samenvoegen van data uit verschillende bronnen en natuurlijk het feit dat er veel minder developers nodig zijn.
Welke resultaten hebben jullie hiermee behaald?
Binnen enkele seconden zien we hoe het gaat met de business. Dát en de verdieping waarmee we datagedreven kunnen sturen maakt dat we telkens weer kunnen groeien in competitieve markten.
Wat heeft TIL hieraan bijgedragen?
The Information Lab heeft ons geholpen om überhaupt te starten met Tableau en later ook met Alteryx. De support en advisering van TIL is erg prettig, kundig en zeer warm. Het idee dat je even kunt bellen of mailen en dat je adequaat antwoord krijgt, maakt The Information Lab tot een betrouwbare partner.
Wil je meer lezen over hoe onze klanten succesvol zijn met Tableau, Alteryx, Snowflake en hoe wij ze daarbij helpen? Lees meer customer success stories hier.
Sparkles
- Categorie: Klanten case
- Klant: Sparkles
- Interviewee: Matthijs Schalk
- Role: Marketing & innovation
- Service: Tableau & Alteryx