Je ziet het dagelijks terugkomen op Tableau Public. Mooie dashboards op de Viz of the Day die een verhaal vertellen. Dat is natuurlijk niet zomaar. Wanneer je een dashboard maakt wil je het liefste je gebruikers boeien met de uitkomsten. Bovendien wil je graag jouw boodschap zo duidelijk mogelijk overbrengen. Storytelling in Tableau is hier een goed middel voor. In deze blog behandelen we een simpele 10 stappen uitleg over Tableau Storytelling.

De beste Tableau dashboards vertellen een verhaal.

Aan het begin van mijn carrière als Tableau Consultant was ik razend enthousiast over Tableau (nog steeds overigens). Het was zo makkelijk om een visualisatie te maken. Gaandeweg ontdekte ik nog meer gave mogelijkheden voor mijn dashboards: parameters, calculated fields, set actions en ga zo maar door.

Mijn dashboards zaten soms vol met opties voor gebruikers om zelf volledig de data in te duiken. Ik zag alleen een ding over het hoofd: de meeste gebruikers zitten niet te wachten op 261 mogelijkheden om een antwoord op een vraag te vinden. Gebruikers vinden het veel fijner als je ze bij de hand neemt.

Het is alsof je een gast in een sterrenzaak alle ingrediënten geeft voor een gerecht, en de gast zelf moet koken. Terwijl de doorsnee mens toch echt naar een restaurant gaat voor de bereide gerechten. Met dashboards is het net zo. Onze rol als maker is om de data voor te kauwen en in hapklare brokjes op een mooi bord te presenteren.

white ice cream with green leaf on white ceramic plate

Die mooie Storytelling Dashboards wilde ik ook maken in Tableau. Samen met de Halftime Heroes besloten we voor Olympische Winterspelen dashboards met een verhaal te maken. Dit proces hebben we samengevat in een simpele 10 stappen uitleg over Tableau Storytelling.

Stap 1: Data

Begin met beschikbare data! Te veel projecten lopen helaas stuk op het ontbreken van goede data. Dit is zonde omdat je mooiste ideeën uiteindelijk niet gerealiseerd kunnen worden wanneer blijkt dat er geen data is. Wij draaien het dus liever om: begin met een dataset.

Stap 2: Inspiratie

Elke dataset heeft een onderwerp. Onze stap 2 is daarom: ga op zoek naar inspiratie. Er is ontzettend veel moois te vinden online. Zoek eerst een wat er al gemaakt is met dezelfde data of over hetzelfde onderwerp. Daar vind je vast mooie voorbeelden die jou weer op ideeën brengt. Daarnaast kun je natuurlijk ook geïnspireerd raken door dashboards die niets met jou onderwerp te maken hebben. Je kunt die mogelijk omzetten en toepassen op je eigen data.

Stap 3: Brainstorm

Na deze eerste twee stappen heb je vast al een idee welke kant je op wilt met de data. Een volgende stap is om te brainstormen over mogelijke onderwerpen voor jouw verhaal. Een wordcloud of sticky notes kunnen een goed hulpmiddel zijn bij het brainstormen.

woman in gray sweater holding smartphone

Stap 4: Vragen

Nu je een of meerdere onderwerpen gekozen hebt, is het tijd om vragen te stellen. Wat zijn de vragen die je wilt beantwoorden? Je kunt deze vragen ook als onderzoeksvragen opstellen, met hoofd- en subvragen. Een hoofdvraag zou bijvoorbeeld kunnen zijn:

  • Hoe zijn de leeftijden van Olympische atleten tijdens de winterspelen verdeeld?

Bijhorende deelvragen worden dan:

  • Wat is de minimale, maximale en gemiddelde leeftijd per Winter Olympics?
  • Welke medaillewinnaars waren het jongste en oudste?
  • Wat is de minimale, maximale en gemiddelde leeftijd per sport?

Stap 5: Representatie

Nu je vragen helder hebt, kun je gaan nadenken over visualiseren. Welke vragen heb je bedacht? Welke data hoort daarbij? Met welke kolommen kan ik mijn vraag beantwoorden? En de meest belangrijke vraag: welk type visualisatie past het beste bij de vraag die ik wil beantwoorden? Een handig hulpmiddel hierbij is de Visual Vocabulary van Andy Kriebel.

Stap 6: Explore

Nu kunnen we eindelijk aan de slag met onze data. Afhankelijk van of de data nog bewerkt moet worden of niet, beginnen we met Tableau Prep of Tableau Desktop. Ik vind het persoonlijk fijn in Tableau Prep te beginnen. Ik kan uitzoeken hoe de data gestructureerd is en welke velden er allemaal in zitten. Vanuit Tableau Prep kan ik de data ook direct in Tableau Desktop openen.

In Tableau Desktop begin ik vervolgens veel rommelige sheets te maken. Vaak heb ik er wel 20 open staan. Deze fase is vooral om kort uit te proberen wat wel en wat niet werkt. Maak je dus geen zorgen over kleuren of andere opmaak, maar test vooral je ideeën en grafieken uit die je hebt bedacht.

Stap 7: Bouw je verhaal

Een goed verhaal met je data moet je publiek meenemen op een reis. Het is daarom belangrijk rekening te houden met wie je publiek is. Wat wil je dat je publiek te weten komt? Heb je een actie die je publiek uit moet voeren na het zien van het dashboard? Hoe kan je jouw data inzetten om je punt te maken? Hier komen de vorige stappen samen. Je selecteert hier de visualisaties en het verhaal die het beste geschikt zijn voor jouw publiek.

Stap 8: Looks

Wanneer het verhaal duidelijk vorm heeft gekregen is het tijd voor de looks. Die zijn natuurlijk erg belangrijk. Het uiterlijk van je dashboard moet een goede eerste indruk hebben. Er moeten elementen inzitten die de aandacht trekken en vasthouden. Een aantal van deze elementen zijn bijvoorbeeld het gebruik van kleur, lettertypes, iconen, grootte en plaatsing op het dashboard. Collega Lars heeft hier een aantal interessante blogs over geschreven.

Daarnaast kunnen tools als Figma ontzetten handig zijn om een prototype in te maken. Omdat je in Figma een stuk sneller en makkelijker opzetjes voor dashboards kunt maken.

Stap 9: De finale

Hier komt al je harde werk samen. Eventueel samen met de achtergrond die je in Figma hebt gemaakt, ga je al je sheets in Tableau afronden. Het verschil zit hem hier in de details. Het gebruiken van de juiste kleur, gebruik van tooltips, lettertypes, grid lines etc. Deze stap vergt geduld maar is het dubbel en dwars waard. Je ziet de aandacht die je erin stopt terug in het dashboard. Vergeet ook niet feedback te vragen bij je publiek.

Stap 10: Deel je werk

Last but not least, deel je werk! Het leukste is natuurlijk dat je werk gezien wordt. Deel het daarom op allerlei kanalen. Met de Halftime Heroes zijn wij te vinden op Tableau Public, Twitter, LinkedIn en Instagram. Daar delen we al ons werk.

En verder..

Dit was een simpele 10 stappen uitleg over Tableau Storytelling. We zijn benieuwd naar jullie stappen, zijn die verschillend? We horen het graag. We hebben deze 10 stappen ook gepresenteerd op de Tableau User Group. Deze sessie is hier terug te zien. Wil je vaker sport gerelateerde dashboards zien? Volg ons dan op social media.

Wil je in contact komen? Stuur mij een connectie verzoek op LinkedIn. Wil je beter worden in Tableau? Neem eens een kijkje bij onze Tableau training sessions. En tot slot, mijn collega’s en ik helpen je graag met Tableau.