Haal meer waarde uit je data

3 stappen naar een datastrategie in een datagedreven cultuur

Het creëren van een datagedreven cultuur begint bij het stellen van veel vragen om in kaart te brengen waar een organisatie staat en naartoe wil bewegen – jouw datastrategie.

Technologie ontwikkelt zich de laatste jaren zo snel, dat met name kleine of middelgrote bedrijven vaak het gevoel hebben de technologie (bijna) niet bij te kunnen houden. Daarom heb je een datastrategie nodig. Een datastrategie die aangeeft hoe mensen gegevens gebruiken, welke zaken prioriteit hebben en waar kansen en gevaren liggen.

Mensen, processen en verandermanagement

Input van personen in de organisatie is cruciaal om de korte- en lange termijn doelstellingen te begrijpen. De strategie moet minimaal drie elementen omvatten: mensen, processen en verandermanagement. 

Ook bevat de data strategie het identificeren van de business case en het definiëren van rollen en verantwoordelijkheden. Dit alles met als doel om een haalbaar plan voor de toekomst te realiseren.

 

Data strategie in drie stappen

Het helpt om ‘waarom’, ‘wat’ en ‘hoe’ vragen te stellen bij het opstellen van een datastrategie. Hoe kan data helpen bij het realiseren van de bedrijfsdoelstellingen? Om klanten en trends beter te begrijpen? Extra omzet te realiseren, slimme producten of diensten op te zetten? Of misschien om interne operaties beter in te richten.

Het creëren van een datastrategie is geen op zichzelf staand doel; het moet worden aangedreven door de overkoepelende bedrijfsstrategie. Daarom is een cruciaal startpunt voor elke datastrategie de strategische doelstellingen van het bedrijf. Een goede vraag om daarbij te stellen is: wat probeert het bedrijf te bereiken en hoe kan data daarbij helpen?

Datastrategie is een continue en gezamelijk proces

Een zijn een aantal belangrijke voorwaarden verbonden aan een goede datastrategie.

  1. Bewustwording in de gehele organisatie. Niet enkele personen of afdelingen zijn op de hoogte van de data strategie, maar deze is bekend bij iedereen. Je doet dit samen.
  2. Business is in de lead – niet (enkel) de IT afdeling
  3. Data strategie is een proces. Het gaat om analyseren, uitvoeren, evalueren en implementeren. Om dit vervolgens weer opnieuw te analyseren: een iteratief proces.

Mocht je nog geen datastrategie hebben, dan is het zeker niet te laat om daarmee te starten. In ons programma gaan we samen een data strategie bepalen. We beschrijven KPI’s, uitdagingen en risico’s. Dit doen we met management, managers en analisten. Hieruit volgt een Blueprint inclusief een detail planning met diverse activiteiten. Een voorbeeld van een planner vind je hieronder.

Meer weten over een datagedreven cultuur? Lees dat hier of bekijk onze blogs.

Neem contact met ons op

WIJ HELPEN JE GRAAG VERDER

[contact-form-7 404 "Niet gevonden"]