Case Studies: de toegevoegde waarde voor onze klanten

Onze klanten vertellen over de samenwerking met The Information Lab en de doelen die zij hebben bereikt.

Je leest hier over diverse klanten uit verschillende branches. Centraal staat telkens de vraag: hoe haal ik meer waarde uit mijn data. Wij helpen bij cultuurveranderingen, kennisoverdracht door bijvoorbeeld trainingen maar ook bij het bouwen van informatieproducten.

Cordaan

Uitdaging

Cordaan wil nog betere kwaliteit van zorg leveren aan haar cliënten, een goede werkgever zijn voor haar medewerkers en financieel gezond blijven. Deze doelen zullen onder andere worden bereikt door het toegankelijk maken en slim benutten van kwalitatief goede data. Dit zal leiden tot meer en betere inzichten voor medewerkers en daarmee tot betere besluiten en prestaties.

Oplossing

De implementatie van een self-service cloud data platform. Ontsluiten, opslaan, modelleren en visualiseren van de data en het opleiden van het BI-team en de gebruikers.

Resultaat

Cordaan is nu in staat om gebaseerd op nauwkeurige en betrouwbare gegevens, geïnformeerde beslissingen te nemen, wat bijdraagt aan goed werkgeverschap en kwalitatief goede zorg.

Cordaan

Industrie:

Zorg

Diensten:

Digitale transformatie
Cloud Data platform
Consultancy
Detachering
Training

Technologie:

Snowflake
Fivetran
Tableau
dbt

De visie van Cordaan

Om alle huidige en toekomstige ontwikkelingen het hoofd te bieden, heeft Cordaan de wens om te groeien naar een meer data-gedreven organisatie. Cordaan is ervan overtuigd dat organisaties die beslissingen nemen op basis van feiten en cijfers, goed in staat zijn om een brug te slaan tussen de behoefte van de cliënt en de dienstverlening van de organisatie zelf. Het slim benutten van kwalitatief goede data leidt tot meer en betere inzichten en daarmee tot betere besluiten en prestaties.

Cordaan wil data & analytics inzetten om niet alleen uit te kunnen leggen wat er is gebeurd, maar ook om uitkomsten te kunnen voorspellen. Het inzicht dat verkregen wordt uit de analyses gaat gebruikt worden om acties uit te zetten en op tijd bij te kunnen sturen. Zo kan Cordaan betere kwaliteit van zorg leveren aan hun cliënten, een goede werkgever zijn voor haar medewerkers en financieel gezond blijven.

Het is belangrijk dat medewerkers zelf invloed hebben op hoe informatie weergegeven wordt. Dit is één van de redenen geweest om voor een self-service oplossing te gaan die makkelijk is in gebruik.

Vera van Lin – Programmamanager Business Intelligence

De weg naar nieuwe inzichten

Om de eerste stappen te kunnen zetten richting het datagedreven werken zijn een aantal uitdagingen aangepakt. Dit waren onder andere:

  • Inefficiënte en tijdrovende dataverwerking en analyse
  • Beperkte zichtbaarheid en toegang tot data voor medewerkers
  • Moeilijkheid bij het integreren en beheren van data uit meerdere bronnen

Na een uitgebreide inventarisatie en een proof of concept, bleek voor Cordaan de best passende oplossing een self-service cloud data platform bestaande uit Fivetran (data integratie), Snowflake (data cloud platform), DBT (data modelleren) en Tableau (data visualisatie) te zijn. The Information Lab werkte nauw samen met Cordaan’s IT- en business teams om hun specifieke eisen te begrijpen en de oplossing daarop af te stemmen.

Door te kiezen voor low-code / no-code en daarmee voor iedereen eenvoudig te gebruiken tooling, maakt dat het meenemen van de organisatie om nieuwe inzichten te verkrijgen een stuk makkelijker is. Door de verschillende typen gebruikers binnen de organisatie te enthousiasmeren, informeren en te trainen, wordt de adoptie van het gebruiken van data gestimuleerd. Hier zal in de komende periode nog meer aandacht aan worden besteed.

Met het nieuwe self-service cloud data platform, dat we samen met The Information Lab hebben neergezet en ingericht, wordt alle informatie op één centrale plek, veilig en gemakkelijk aangeboden aan de organisatie.

Vera van Lin – Programmamanager Business Intelligence

Betere besluitvorming door data-analyse

Met het nieuwe self-service cloud data platform, dat we samen met The Information Lab hebben opgezet, wordt alle informatie op één centrale plek, veilig en gemakkelijk aangeboden aan de organisatie. Vanzelfsprekend is er geregeld dat gebruikers alleen die gegevens te zien krijgen wat mag en voor hen relevant is. Met de ondersteuning van het Cordaan BI team wordt de organisatie verder geholpen in de zoektocht naar nieuwe inzichten.

Het platform zal gaan zorgen voor verbeterde efficiency in de verwerking en analyse van gegevens, waardoor medewerkers meer tijd hebben om zich te concentreren op hun primaire taken. Daarnaast biedt het platform verbeterde zichtbaarheid en toegang tot gegevens voor medewerkers, wat resulteert in nauwkeurige rapportage en besluitvorming op basis van betrouwbare gegevens.

What’s next?

Het analyseren van data en het daarmee verkrijgen van inzichten die impact hebben op de dagelijkse operatie is van groot belang voor Cordaan. Het biedt haar de mogelijkheid om beslissingen te nemen en te sturen waar nodig. Op de langere termijn zullen ook tactische en strategische inzichten aan bod komen. Niet eerder gebruikte (externe) data zal dan worden ingezet om vragen rondom bijvoorbeeld arbeidsefficiency, huisvesting en personele ontwikkeling te kunnen beantwoorden.

Over Cordaan

Als één van de grootste zorgorganisaties van Amsterdam wil Cordaan verantwoordelijkheid nemen voor de ontwikkeling van de langdurige zorg in de stad. Cordaan biedt aan meer dan 20.000 mensen zorg vanuit 120 locaties in Amsterdam, Diemen, Huizen en Nieuw-Vennep. Dat doet ze met bijna 6.000 medewerkers en ruim 2.500 vrijwilligers. Maar ook in samenwerking met mantelzorgers en andere zorg professionals, onderzoeksinstellingen en vele maatschappelijke organisaties.

Bij Cordaan helpt men iedereen, van jong tot oud, die korte of lange tijd verpleging, verzorging, begeleiding en/of ondersteuning nodig heeft. Als iemand is aangewezen op verzorging en verpleging, een verstandelijke beperking heeft of als met chronische psychische problemen kampt. Wij streven ernaar dat iedereen lang mogelijk zelfstandig kan blijven. Liefst thuis, in hun eigen omgeving. En als dat niet kan, in een omgeving waar men zich veilig voelt.

Over The Information Lab

The Information Lab is een toonaangevend bedrijf in data- en analytics consultancy dat je helpt bij het adopteren en benutten van de kracht van technologie. We helpen je met het stroomlijnen van processen om gegevens te verzamelen en te analyseren, zodat je waardevolle inzichten krijgt om geïnformeerde beslissingen te nemen en betere resultaten te behalen. We omarmen innovatie, adopteren de nieuwste technologieën en implementeren de meest succesvolle data- en analytische oplossingen. We doen dit voor organisaties binnen de gezondheidszorg, financiën, transport en logistiek en andere sectoren. Onze experts hebben kennis en ervaring op het gebied van datastrategie, governance, engineering, visualisatie, agile en low-code oplossingen. Naast hoogwaardig advies en implementatie van data-platforms, biedt The Information Lab trainingen die je helpen beter, slimmer en sneller te werken.

De eenvoud in gebruik van de tooling en het op de juiste manier ontsluiten en verwerken van de data is natuurlijk van belang. Maar belangrijker is het informeren en trainen van de verschillende type gebruikers binnen onze organisatie. The Information Lab heeft ons hierbij geholpen en zal bij het enthousiasmeren van de gebruikers de komende periode betrokken blijven.

Vera van Lin – Programmamanager Business Intelligence

Fietsenwinkel.nl

International Bike Group (IBG), de internationale fietsen-retailer, in Nederland bekend van Fietsenwinkel.nl, heeft Tableau geselecteerd om hun data beter te kunnen zien en begrijpen. IBG heeft als doelstelling meer data-gedreven te opereren en verzamelt data van haar on- en offlinekanalen in verschillende landen. Met de oplossingen van Tableau kunnen IBG-medewerkers gegevens visualiseren en analyseren zonder externe ondersteuning.

Onder de namen Fietsenwinkel.nl in de Benelux en HelloRider in Scandinavië biedt IBG volledig geïntegreerde on- en offline verkoop in combinatie met een uitgebreid aftersales servicenetwerk.  Met een jaarlijks groeipercentage van meer dan 70% vindt het bedrijf de conservatieve fietsenmarkt opnieuw uit en mag het zich bij de snelst groeiende e-commercebedrijven van Europa rekenen. Na het behalen van de eerste voordelen van een data-gedreven bedrijfscultuur wilde het bedrijf deze graag naar een hoger niveau tillen. Hiervoor werd het essentieel dat naast de bedrijfsdata-analisten ook andere medewerkers hun eigen data voor inzichten aan zouden kunnen spreken.

Terwijl het datawarehouse onder het bestaande gegevensplatform op het Google Cloud Platform werd herbouwd, startte IBG een grondig selectieproces om een oplossing te vinden waar zowel de analisten als andere zakelijker gebruikers mee uit de voeten konden. De oplossing moest met name eenvoudig te gebruiken zijn en beschikken over hoogstaande visualisaties om beslissingen te optimaliseren en bedrijfsactiviteiten te verbeteren. Het feit dat IBG-medewerkers met Tableau in staat zouden zijn om zonder de hulp van externe experts dashboards te maken en ermee te werken, zodat zakelijke gebruikers zelfstandig naar antwoorden konden zoeken, besliste in het voordeel van Tableau.

Bij de eerste implementatie zullen 80 IBG-medewerkers en 40 winkels aan de slag gaan met Tableau, vanuit verschillende afdelingen zoals marketing, verkoop, logistiek en strategie. Via Tableau zullen ze gemakkelijker en effectiever nieuwe inzichten kunnen verwerven, analyses maken en samenwerken. In de interactieve dashboards (‘Vizzes’) kunnen meer gegevens en correlaties worden opgenomen en iedereen kan erop vertrouwen dat collega’s naar dezelfde gegevens kijken. Tableau Gold partner The Information Lab zal IBG helpen bij het opzetten van de infrastructuur en het trainen van het team en verdere ondersteuning verzorgen.

Gijs Louter, Head of Business Intelligence & Pricing bij IBG: “International Bike Group heeft ambitieuze doelen voor de toekomst gesteld en onze gegevens spelen een sleutelrol in die weg naar succes. We hebben voor Tableau gekozen op basis van hun uitstekende en intuïtieve mogelijkheden voor selfservice, visualisatie en samenwerking. Met het genereren van meer inzichten uit voorraad, klantenservice of winkelprestaties maken we IBG elke dag een beetje slimmer, wat ons doel ondersteunt om de beste omnichannel fietsenwinkel in Europa te worden. ”

IBG, opgericht in 2009, telt meer dan 500 medewerkers in de Benelux en Scandinavië en heeft zijn hoofdkantoor in Amsterdam. Naast hun onlinekanalen kunnen klanten bij meer dan 50 experience stores en meer dan 250 servicepartners terecht.

Diederick Beels, sales director Benelux bij Tableau concludeert: “De schaalgrootte en succesvolle omnichannel-benadering van International Bike Group maken het een indrukwekkende marktspeler. Hun data-gedreven benadering is inspirerend en we kijken ernaar uit, samen met The Information Lab, hen te helpen bij het democratiseren van visual analytics in het hele bedrijf om hun bedrijfsdoelen te ondersteunen.”

Over IBG

Onder de namen Fietsenwinkel.nl in de Benelux en HelloRider in Scandinavië biedt IBG volledig geïntegreerde on- en offline verkoop in combinatie met een uitgebreid aftersales servicenetwerk.  Met een jaarlijks groeipercentage van meer dan 70% vindt het bedrijf de conservatieve fietsenmarkt opnieuw uit en mag het zich bij de snelst groeiende e-commercebedrijven van Europa rekenen.

Over The Information Lab

The Information Lab is Gold Partner van Tableau en ondersteunt organisaties met de implementatie en adoptie hiervan. Naast training en support helpen wij om optimaal data gedreven te werken.

Over Tableau Software

Met Tableau (NYSE: DATA) kunnen mensen data beter zien en begrijpen. Tableau helpt om gemakkelijk informatie te analyseren, visualiseren en delen. Meer dan 82.000 gebruikers boeken snel resultaten met Tableau op kantoor en onderweg. Honderdduizenden mensen hebben Tableau Public gebruikt om data te delen in blogs en op websites. Download de gratis proefversie van Tableau en ervaar zelf hoe het werkt: www.tableau.com/trial.

Fietswinkel.nl

  • Categorie: Klanten case
  • Klant: fietswinkel.nl
  • Interviewee: Gijs Louter
  • Role: Head of Business Intelligence & Pricing
  • Service: Tableau

Peter Appel Transport

Peter Appel Transport levert transportdiensten in Nederland en innoveert nieuwe manieren om temperatuurgecontroleerde materialen te vervoeren. Voor Tableau werkte Business Analist Gert-Jan Neeft met data in Microsoft Excel en Access. Het proces was tijdrovend en de eindresultaten waren niet prettig voor de business analisten en klanten van Peter Appel Transport. Met Tableau is data nu leuk en makkelijk – zo makkelijk dat Gert-Jan zijn eerste business report al op zijn tweede dag kon maken. In deze video bespreekt Gert-Jan hoe data-analyse nu sneller, efficiënter en leuker is geworden dankzij self-service analytics.

Tableau: Wat is tot nu toe het leukste geweest aan het gebruik van Tableau?

Gert-Jan Neeft, Business Analyst: Als je een vraag hebt stel je die en het leuke is dat het in alle tijdzones wordt gebruikt, dus als ik in bed lig wordt het antwoord, zeg maar, al geschreven. En de volgende ochtend kan ik verder gaan met mijn vraag of met de uitdaging die ik heb. En dat is gewoon fantastisch.

Tableau: Wat heeft jullie naar Tableau geleid?

Gert-Jan: Onze aandacht werd eigenlijk getrokken door onze accountant op QlickView. We hebben er een demo van gehad, maar ik vond het zelf nogal ingewikkeld en niet erg intuïtief om iets met één of twee datasets te kunnen doen. Ik ben toen naar de bekendste zoekmachine gegaan, Google, en kwam al snel uit bij Tableau. Ik had er nog nooit van gehoord, maar ik kon het 14 dagen gratis downloaden. Dat heb ik heel snel gedaan en ik ben eigenlijk zonder iets aan de slag gegaan – zonder training, zonder mensen die ik kende. Ik speelde er gewoon ‘s avonds mee.

Tableau: Vond je Tableau gebruiksvriendelijk?

Gert-Jan: Zonder de tool ooit gezien of gebruikt te hebben, had ik eigenlijk op de tweede avond al mijn eerste rapport gemaakt. Daar werd ik heel enthousiast van. Ik dacht: ja, dit is het. En toen zijn we echt gestopt met de hele selectieprocedure. Ik ging naar mijn directeur, Peter Appel en vertelde hem dat we dit nodig hadden. En ik moet een licentie hebben en we moeten aan de slag. En dat is zoals onze filosofie: gewoon doen! En hij zei, ja, jij bent een specialist op dit gebied en als jij zegt dat we dit nodig hebben dan hebben we dit nodig en dan zullen we het doen.

Zonder het instrument ooit gezien of gebruikt te hebben, had ik eigenlijk op de tweede avond mijn eerste verslag gemaakt. Dat maakte me erg enthousiast. Ik dacht: ja, dit is het.

GERT-JAN NEEFT, BUSINESS ANALIST

Tableau: Hoe heeft Tableau je baan veranderd?

Gert-Jan: Ik was veel met data bezig en deed dat met Excel, Access, met allerlei tools. En met Tableau is het alleen maar leuker geworden en het is veel sneller, het is veel makkelijker, je kunt er veel meer mee, je kunt veel makkelijker delen met mensen, toegang geven, autoriseren. Het hele concept is echt wat ik graag zou willen hebben als BI specialist binnen Peter Appel transport, ja het zit in het pakket. Ik krijg datasets van klanten, je leest ze in, en je kunt aan de slag. Ik kan zelf ook gewoon aan de slag. Dat maakt het leven een stuk eenvoudiger en aangenamer. Ik hoef niet meer op andere mensen te wachten. Ik heb geen vragen meer aan andere mensen, want ik kan het gewoon zelf doen. En met de dashboards die ik heb gemaakt, kan ik heel snel toegang geven aan de juiste mensen binnen de organisatie. Zij kunnen met de data aan de slag. Soms komen ze terug met vragen, zoals: “Ik zou ook dit willen, ik zou ook dat willen.” We gaan er een half uur mee zitten en het is sleur en pleur, “sleur en pleur” in het Nederlands, en daar word ik blij van.

Tableau: Heb je de Tableau community als behulpzaam ervaren?

Gert-Jan: De community is zo groot, dus je leert elke dag heel makkelijk en heel snel. En daardoor worden je dashboards alleen maar beter, nog mooier, nog sneller. Ik zeg eigenlijk: het is echt een soort drug. Het is echt een soort verslaving. Je wilt het alleen maar en je wilt alleen maar meer. Je wilt alleen maar sneller gaan. Je wilt alles uit het gereedschap halen wat je kunt. En ik ben nu een beetje in die fase beland. Ik volg een heleboel blogs en YouTube kanalen. Ik lees, kijk, sla op en ga aan de slag met alles wat ik kan vinden over Tableau.

Tableau: Hoe heeft Tableau je geholpen om je data doelen te bereiken?

Gert-Jan: Als ik naar mezelf kijk, dan was ik heel druk met het opstellen van een rapport en dat leverde echt één inzicht op en dat was het. En soms kwam er een week data langs en die ververste je en dat was het dan. Maar je wilt verder gaan, je wilt het echt aan de gebruiker geven, zodat die heel interactief met die data aan de slag kan gaan. En eigenlijk hun begrip verder kan vergroten. Dat is eigenlijk wat ik met Tableau heb weten te bereiken.

Peter Appel Transport

  • Categorie: Klanten case
  • Klant: Peter Appel Transport
  • Interviewee: Gert-Jan Neeft
  • Role: Business Analyst
  • Service: Tableau

Mastermind

Wat is jouw rol en wat doet jullie organisatie?

Ik ben partner bij Mastermind en onder de merknaam DISCOVER bieden we oplossingen voor de groei van mensen, teams & organisaties. We maken daarvoor gebruik van online persoonlijke analyses voor gedrag, drijfveren en talenten. Via DISCOVER Partners en DISCOVER Professionals krijg je als individu of als organisatie toegang tot deze oplossingen om je als mens, als team of als organisatie verder te ontwikkelen.

Waar gebruiken jullie Tableau voor?

We gebruiken Tableau in combinatie met ons product DISCOVER voor persoonlijke analyses. We importeren individuele scores in Tableau. In interactieve team- en organisatieoverzichten geven we inzicht in teamdynamiek en ontwikkelpotentieel. Denk hierbij aan onderwerpen als motivatie, probleembenadering, communicatiestijlen en leiderschap analyses. Om je hiervan een goed beeld te geven hebben we een voorbeeld staan op Tableau Public.

Waarom hebben jullie gekozen voor Tableau?

We hebben in een uitgebreid onderzoek gekeken naar Tableau, Qlik en PowerBI. Daaruit werd al heel snel duidelijk dat Tableau de enige tool was die binnen de standaard functionaliteit en licentiekosten kon bieden wat wij nodig hadden. Voor ons waren vooral geavanceerde grafische weergaves en interactie heel belangrijk. Qlik kon dat helemaal niet bieden en PowerBI alleen als maatwerk tegen hoge kosten en met weinig flexibiliteit.

Welke resultaten hebben jullie hiermee behaald?

Wij hebben met Tableau online dashboards iets toegevoegd aan ons productaanbod wat een echte meerwaarde heeft voor onze klanten en wat ons bovendien uniek maakt ten opzichte van onze concurrenten. Dat zien we terug in meer klanten en hogere omzet bij bestaande klanten.

Wat heeft The Information Lab hieraan bijgedragen?

The Information Lab heeft ons vanaf dag 1 geholpen met het leren werken met Tableau en ondersteunt ons steeds als we dat nodig hebben op bij zowel nieuwe toepassingen als bij het oplossen van problemen. Dat doen ze goed en snel.

Castor

  • Categorie: Klanten case
  • Klant: Mastermind
  • Interviewee: Marco Robben
  • Role: Partner
  • Service: Tableau

Sparkles

Sparkles is een bedrijf dat design toegankelijk voor iedereen maakt door inzet van gebruikersvriendelijke online software. Een persoonlijke uitnodiging, een visitekaartje, een geavanceerde lokale marketingcampagne: met onze platforms creëren bedrijven en consumenten eenvoudig gepersonaliseerde producten die indruk maken op hun doelgroepen.

Matthijs Schalk, Marketing & innovation officer bij Sparkles, vertelt hoe Tableau en Alteryx gebruikt worden en hoe hij de samenwerking met The Information Lab ervaart.

Wat is jouw rol en wat doet jullie organisatie?

Via onze webshops personaliseren en bestellen duizenden mensen kaarten en bijpassende producten voor de belangrijkste momenten in het leven: geboortekaartjes, trouwkaarten, wenskaarten, uitnodigingen en rouwkaarten. Naast Nederland en België zijn we actief in Duitsland en hebben we ambitieuze plannen voor verdere uitbreiding naar meer producten en landen. Enkele van onze shops zijn madeformoments.nlprettyorange.be en prettyorange.de

Als marketing & innovation officer denk ik mee over nieuwe strategieën en tactieken om onze klanten nog blijer te maken en Sparkles verder te laten groeien. Samen met de teams implementeren we telkens nieuwe ideeën en gaan we voor het leveren van ultieme waarde aan onze klanten. We voeren continu experimenten uit om te ontdekken wat werkt en wat niet.

Waar gebruiken jullie Tableau / Alteryx voor?

Tableau zetten we in voor onze dagelijkse performance. Een aantal collega’s staat er letterlijk mee op en gaat er mee naar bed. Dan hebben we de analyses, waarbij teams specifieke segmenten, productgroepen of andere zaken analyseren. 

Alteryx heeft ons geholpen om Tableau-rapportages veel sneller te maken. De preparaten zijn slechts een fractie van de grootte en complexiteit die we eerder volledig in Tableau hadden. Ook hebben we veel meer grip gekregen op zaken waarbij eerder vooral op gevoel stuurden. Zo gebruiken we bijvoorbeeld nu een customer journey dashboard, waarbij data van een klantreis geaggregeerd is vanuit meerdere bronnen en tabellen. 

Waarom hebben jullie gekozen voor Tableau / Alteryx?

Tableau is zeer veelzijdig en relatief eenvoudig te leren. De visualisaties bieden stakeholders snel en duidelijk inzicht. En volgens mij is Tableau nog steeds de crème de la crème voor datavisualisatie, met een toegankelijk licentiemodel.

Alteryx sluit goed aan op onze infrastructuur en zorgt voor enorm veel mogelijkheden en flexibiliteit voor het prepareren van data. Ten opzichte van eigen code biedt Alteryx grote voordelen, waaronder het samenvoegen van data uit verschillende bronnen en natuurlijk het feit dat er veel minder developers nodig zijn.

Welke resultaten hebben jullie hiermee behaald?

Binnen enkele seconden zien we hoe het gaat met de business. Dát en de verdieping waarmee we datagedreven kunnen sturen maakt dat we telkens weer kunnen groeien in competitieve markten. 

Wat heeft TIL hieraan bijgedragen?

The Information Lab heeft ons geholpen om überhaupt te starten met Tableau en later ook met Alteryx. De support en advisering van TIL is erg prettig, kundig en zeer warm. Het idee dat je even kunt bellen of mailen en dat je adequaat antwoord krijgt, maakt The Information Lab tot een betrouwbare partner.


Wil je meer lezen over hoe onze klanten succesvol zijn met Tableau, Alteryx, Snowflake en hoe wij ze daarbij helpen? Lees meer customer success stories hier.

Sparkles

  • Categorie: Klanten case
  • Klant: Sparkles
  • Interviewee: Matthijs Schalk
  • Role: Marketing & innovation
  • Service: Tableau & Alteryx

bol.com

Bol.com is een van Europa’s grootste online retailers, die een enorm assortiment producten aanbiedt aan miljoenen Nederlandse en Belgische klanten via haar virtuele marktplaats.

Anne van den Brink, Business Intelligence Manager voor bol.com, bespreekt hier het belang van snelle, agile data analytics in online retailing en hoe Tableau Bol.com heeft geholpen te transformeren naar een data-gedreven organisatie, waar medewerkers veel van hun eigen data behoeften zelf kunnen invullen.

Anne, wat is volgens jou het geheim van succes in de hedendaagse online detailhandel?

Flexibiliteit speelt een grote rol. Het vermogen om snel te reageren op veranderende consumentengewoonten is altijd van cruciaal belang geweest in de detailhandel, maar dat geldt in het bijzonder voor online, waar shoppers snel ergens anders naartoe zullen gaan als we niet precies hebben wat ze willen, wanneer ze het willen.

Hoe helpt Tableau bol.com wendbaar te blijven?

Wendbaarheid is gemakkelijk als je klein bent, maar het wordt steeds moeilijker als je groeit, tenzij je over de juiste tools beschikt. Daarom is Tableau zo essentieel geworden voor ons bedrijf. De snelle, accurate data-inzichten die het biedt in belangrijke gebieden – zoals koopgewoonten en seizoentrends – laten ons toe snel onze marktplaats en ons productaanbod aan te passen, zodat elke klant gemakkelijk kan vinden wat hij nodig heeft.

Tableau heeft ons ook meer controle gegeven over onze bedrijfsvoering, zoals voorraadbeheer, assortimentskwaliteit en voorraadniveaus. Dit heeft ons in staat gesteld om de algehele dienstverlening aan klanten te verbeteren en tegelijkertijd onze impact op het milieu te verminderen.

Waarom heeft bol.com Tableau verkozen boven andere analytics platformen?

Een van de belangrijkste verkoopargumenten van Tableau voor ons is de uitgebreide functionaliteit, zoals wordt geïllustreerd door de bovenstaande voorbeelden. Tableau’s zeer visuele benadering van analytics betekent dat mensen meerdere inzichten op een enkel dashboard kunnen bekijken, waardoor het gemakkelijk is om belangrijke uitschieters en trends te zien.

Schaalbaarheid was ook een belangrijke factor. In de afgelopen vijf jaar is ons bedrijf exponentieel gegroeid, wat betekent dat het aantal gegevensbronnen is gegroeid tot meer dan 250 en dat het aantal actieve Tableau-gebruikers is toegenomen van 200 tot meer dan 750. Voor veel analyseplatformen zouden deze factoren grote problemen opleveren, maar met Tableau kunnen we nieuwe gegevensbronnen en gebruikers blijven toevoegen zonder enige impact op de algemene prestaties.

Tot slot was gebruiksgemak essentieel. Zodra medewerkers Tableau zelf zien en gebruiken, beseffen ze snel hoe eenvoudig het is om zelf in hun eigen analyse- en rapportagebehoeften te voorzien in plaats van te vertrouwen op het centrale BI-team. Dit heeft er niet alleen voor gezorgd dat analytics voor iedereen toegankelijker is geworden, maar het heeft er ook toe bijgedragen dat bol.com een datagestuurde organisatie is geworden, waar inzichten uit gegevens worden gebruikt om de besluitvorming op elk niveau te ondersteunen.

Welke rol heeft The Information Lab, een technologiepartner van Tableau, gespeeld in uw succes met Tableau?

De ondersteuning van The Information Lab is van onschatbare waarde geweest, vooral tijdens de initiële uitrolfase. Hun kennis en expertise hielpen het BI-team snel op snelheid te komen met Tableau, waardoor we het momentum kregen dat we nodig hadden voor een succesvolle implementatie. Vandaag de dag heeft ons team een hoger niveau van volwassenheid en expertise bereikt, maar we waarderen nog steeds de voortdurende ondersteuning en kennis van The Information Lab.

Update (juni 2020): Hoe heeft het feit dat u een datagestuurd bedrijf bent u geholpen om effectief door de COVID-19 pandemie te navigeren?

Als je een datagestuurd bedrijf bent, weet je altijd waar je belangrijkste focus en verantwoordelijkheden liggen. Dit maakt het gemakkelijk om effectief te opereren, zelfs als de wereld om je heen volledig verandert. Vóór de COVID-19 pandemie werkte ik met 2000 collega’s in hetzelfde kantoor, maar bijna van de ene op de andere dag moest iedereen thuis gaan werken. Dat had tot grote opschudding kunnen leiden, maar doordat al onze teams zich concentreren op duidelijke, datagestuurde doelen en doelstellingen, kunnen ze autonoom blijven functioneren ondanks alles wat er om hen heen gebeurt.

Sinds de lockdown in Nederland op 12 maart begon, is het aantal medewerkers dat Tableau dagelijks gebruikt in het hele bedrijf met 15 procent gestegen. Het illustreert hoe intrinsiek data is geworden in onze dagelijkse activiteiten, vooral in deze ongekende tijd. Natuurlijk is traditionele in-person training op dit moment niet mogelijk, maar in slechts vier weken hebben we een uitgebreide online cursus ontwikkeld, waarbij we alle klassieke Tableau trainingsmodules hebben omgezet in e-learning sessies. Zo kunnen werknemers in hun eigen tempo vorderingen maken met hun datavaardigheden, of ze nu ervaren zijn met het platform of er helemaal nieuw in zijn. Op die manier kunnen we de basis van onze datavaardigheden binnen bol.com als geheel uitbreiden, wat ons een sterke positie geeft voor de toekomst.

Bol.com

  • Categorie: Klanten case
  • Klant: bol.com
  • Interviewee: Anne van den Brink
  • Role:  Business Intelligence Manager
  • Service: Tableau

Castor

Castor ondersteunt Covid-19 klinisch onderzoek over de hele wereld met Tableau

Castor is gepassioneerd over het transformeren van medisch onderzoek. Duizenden onderzoekers van medische hulpmiddelen, biotech en academische instellingen over de hele wereld vertrouwen op het Castor EDC-platform (Electronic Data Capture) om eenvoudig hoogwaardige gegevens uit elke bron te integreren en hun studies te versnellen.

Hier bespreekt de CEO en oprichter van Castor, Derk Arts, hoe visuele analyse met Tableau – als onderdeel van het Castor EDC-platform – wordt gebruikt om het Covid-19-virus beter te begrijpen, waardevolle ziekenhuismiddelen te optimaliseren en uiteindelijk de resultaten van Covid-19-patiënten te verbeteren.

Tableau was de eerste keuze om ons Covid-19 programma te ondersteunen. Het is eenvoudig te gebruiken en ongelooflijk krachtig, en stelt mensen in staat om onderzoeksresultaten aanzienlijk sneller en efficiënter te begrijpen.
– DERK ARTS, CEO

Hoe ondersteunt de technologie van Castor de strijd tegen Covid-19?

Voordat ik Castor lanceerde, was het voor mij duidelijk dat medisch onderzoek en evidence-based medicine niet optimaal gebruik maakten van gegevens. Beslissingen werden nog te vaak genomen op basis van papieren documenten, spreadsheets of vrije tekstpublicaties. Ik wilde daar iets aan doen. Bij Castor zien we een toekomst waarin alle medische onderzoeksgegevens machinaal leesbaar, herbruikbaar en voor iedereen beschikbaar zijn om de resultaten voor de patiënt te verbeteren.

Wanneer nieuwe virusstammen zoals het coronavirus opduiken, zijn gegevens duidelijk ons waardevolste bezit. Dit was zo tijdens de Ebola-uitbraak, waar we al tientallen jaren onderzoek naar de effecten en mogelijke behandelingen hadden, en het is dubbel waar in het geval van het Coronavirus.

Het onderzoeks-EDC-platform van Castor is gratis beschikbaar voor alle Covid-19-onderzoeksprojecten. We ondersteunen nu meer dan 200 Covid-19 studies in 16 landen. En omdat tijd van essentieel belang is, hebben we ervoor gezorgd dat deze studies gemiddeld binnen zes dagen live konden gaan. We ontwikkelden vooraf opgestelde elektronische case report forms (eCRF’s) op basis van de normen van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO), om onderzoekers te helpen hun studie of register in minder dan een uur op te starten.

Hoe past Tableau in dit Covid-19 onderzoek?

Een van de beste manieren om de impact van gegevens te maximaliseren is via visuele analyse. En niemand doet dat beter dan Tableau. Tableau was de eerste keuze om ons Covid-19 programma te ondersteunen. Het is eenvoudig te gebruiken en ongelooflijk krachtig, en stelt mensen in staat om onderzoeksresultaten aanzienlijk sneller en efficiënter te begrijpen.

We zorgen voor de optimale toewijzing van beperkte ziekenhuismiddelen en zorgen ervoor dat de meest ernstig zieke patiënten het hoogste niveau van zorg krijgen.

– DERK ARTS, CEO

Kunt u een voorbeeld geven van Covid-19 onderzoek en hoe Tableau wordt gebruikt?
Castor heeft haar EDC-platform gratis ter beschikking gesteld voor elk non-profit onderzoek dat verband houdt met Covid-19. En Tableau is daar een integraal onderdeel van. Dit geldt met name in het geval van de Covid Predict-studie, een samenwerking tussen artsen en onderzoekers in Nederland om beter te begrijpen en te voorspellen welke Covid-19-patiënten welke behandeling en welk type zorg moeten krijgen. Wij zorgen voor een optimale toewijzing van beperkte ziekenhuismiddelen en zorgen ervoor dat de meest ernstig zieke patiënten de hoogste zorg krijgen.

Ons EDC-systeem helpt het Covid Predict-consortium om gemakkelijk gegevens uit verschillende bronnen vast te leggen – het omvat momenteel meer dan vijf miljoen datapunten. Algoritmen voor het voorspellen van ziekte-uitkomsten worden gecreëerd en getest met gegevens die in real-time worden opgehaald via de API van Castor, die integratie met een breed scala van andere platforms mogelijk maakt. Deze algoritmen helpen bij het voorspellen van de waarschijnlijkheid dat een patiënt intensieve zorg nodig zal hebben, en zo ja, wat de waarschijnlijke uitkomst zal zijn.

Tableau stelt mensen in staat om dit alles snel en gemakkelijk te begrijpen. Het biedt een overzicht van opnames op de Intensive Care Unit (ICU), medium care unit en ziekenhuisafdelingen, en visualiseert de resultaten en complicaties van patiënten. Eén cruciaal dashboard toont bijvoorbeeld het demografische leeftijdsprofiel van de opnamen, de gemiddelde opnameduur en het aantal personen dat uit het ziekenhuis is ontslagen, in het ziekenhuis is opgenomen, is overgeplaatst, palliatieve zorg ontvangt of helaas is overleden.

Dit is opmerkelijk en waardevol werk.

Welke rol heeft Tableau-partner The Information Lab Nederland gespeeld bij de ondersteuning van deze projecten?

Dit alles is mogelijk gemaakt door de vertrouwde samenwerking met Tableau, de expertise van The Information Lab, en Alteryx. Zo heeft The Information Lab in slechts enkele dagen deze ongelooflijk krachtige visualisaties gemaakt, die uiteindelijk helpen om de drukte in ziekenhuizen te verminderen, het personeel te beschermen en prioriteit te geven aan patiënten die in het ziekenhuis moeten worden opgenomen.

Hoe belangrijk is het dat zorgverleners meer data-gedreven worden?

Iedereen moet samenkomen met een gedeelde missie om data te zien als een betrouwbaar goed. Zodra gegevens vrij kunnen circuleren tussen onderzoekers, clinici en anderen, wordt het bijvoorbeeld mogelijk om de onderzoekscycli te verkorten en de resultaten van de gezondheidszorg te verbeteren.

Castor

  • Categorie: Klanten case
  • Klant: Castor
  • Interviewee: Derk Arts
  • Role:  CEO
  • Service: Tableau
logo vissers

Big data wordt steeds belangrijker. De data wordt echter pas goede stuurinformatie als je deze snel en gemakkelijk kunt omzetten in rapportages die de gewenste inzichten geven. Alteryx biedt ons een prima oplossing om aan deze wens te voldoen en daarmee bij te dragen aan de groei en ontwikkeling van onze organisatie.

Online Consultancy op afstand door The Information Lab is zeker aan te raden. Ik heb de afgelopen weken mijn vragen verzameld en samen met een consultant in een dagdeel allemaal besproken. Ik kijk uit naar de volgende sessie!

kia-logo

Wil jij ook succesvol zijn met je eigen data?

Als jij je eigen data gedreven reis wilt gaan starten en meer succes met je data wilt boeken, neem dan contact met ons op. We plannen graag een geheel vrijblijvende sessie met je in.

Bel ons

Afspraak

Mail ons