Het implementeren van self-service analytics binnen een organisatie kan een grote verandering zijn, maar de voordelen zijn aanzienlijk. Hier zijn 6 stappen die u kunt nemen om uw organisatie te helpen bij de overgang naar of het implementeren van self-service analytics:
1. Bewustzijn
Begin met het creëren van bewustzijn. Maak mensen binnen uw organisatie bewust van de voordelen van self-service analytics. Hierbij kun je denken aan zaken zoals het verkrijgen van snellere inzichten, het verminderen van afhankelijkheid van IT en het verhogen van de efficiëntie.
2. Investeer in Technologie
Zorg voor de juiste tools en technologieën, zoals bijvoorbeeld Tableau of Power BI. Deze tools stellen gebruikers in staat om zelfstandig data te analyseren.
3. Community
Creëer een community van gebruikers. Maak een community van gebruikers die geïnteresseerd zijn in self-service analytics en die elkaar kunnen helpen bij het gebruik van de technologie. Een enthousiaste community zorgt ervoor dat mensen tools sneller gebruiken.
4. Toegang tot data
Geef gebruikers toegang tot de juiste data. Zorg ervoor dat gebruikers toegang hebben tot de juiste data. Dit is essentieel om de drempel om data te gebruiken te verlagen. Zonder de juiste data kunnen gebruikers namelijk geen inzichten voor zichzelf creëren. Ik schreef eerder een blog over hoe je het beste data kunt ontsluiten.
5. Educatie
Geef opleidingen en ondersteuning. Biedt gebruikers opleidingen en ondersteuning, zodat ze vertrouwd raken met de technologie en hun vaardigheden kunnen verbeteren. Zo kun je eens in de zoveel tijd een introductie cursus geven. Wij helpen bij The Information Lab ook door het geven van officiele Tableau trainingen.
6. Best practices
Maak gebruik van best practices. Maak gebruik van best practices voor self-service analytics, zoals het creëren van dashboards en het delen van inzichten, om de adoptie te verhogen. Zo kun je bijvoorbeeld een dashboard template voor je organisatie maken.
Door deze stappen te volgen, kunt u uw organisatie helpen bij de overgang naar self-service analytics en de voordelen ervan verkrijgen. Houd er echter rekening mee dat de implementatie van self-service analytics een continu proces is en dat u regelmatig moet evalueren of aanpassen aan veranderende eisen en verwachtingen.