“Help ik kom mijn Tableau Server niet meer in!” is een verzoek die wij met enige regelmaat ontvangen bij The Information Lab, vooral in de periodes dat veel klanten hun contract verlengen.
Dit gebeurt vrijwel altijd op de dag nadat oude licenties verlopen en kan erg vervelend zijn als een groot aantal gebruikers dit ervaart.

Waarom gebeurt dit?
Meestal hebben alle actieve licentie keys dezelfde verloopdatum. De dag na deze datum heeft de server daardoor vaak helemaal geen licenties meer beschikbaar.
Wanneer een gebruiker (of administrator) probeert in te loggen wordt er geevalueerd of er genoeg licenties beschikbaar zijn op de server. Als dit niet het geval is wordt de User Role van dit account gewijzigd naar Unlicensed en is inloggen niet meer mogelijk. Dit kan erg vervelend zijn als dit een administrator of een groot aantal gebruikers overkomt.

Hoe kan ik dit voorkomen?
Door de administrator in te laten loggen in de TSM interface en de toekomstige keys alvast toe te passen onder Future Licenses:

Het direct benaderen van dit scherm kan in de browser via:
https://<servernaam>:8850/#/configuration/licensing
<servernaam> is in vrijwel ieder geval anders.

Wat als dit toch voorgekomen is?
Wanneer de Server Administrator zijn/haar toegang verliest dient dit account gereset te worden.
De te doorlopen stappen zijn dan:
1. Het toepassen van de licenties
2. De Server Administrator resetten middels tsm reset
3. Een nieuw account Server Administrator maken met tabcmd initialuser
4. Wijs opnieuw licenties toe aan gebruikers die ook deze toewijzing verloren zijn