Na een tijdje met Tableau Prep te hebben gewerkt, werd ik vanmorgen begroet met het bericht ‘je hebt een update die wacht’. Omdat ik een zwak heb voor updates en nadat ik mijn “to-do” -lijst had afgerond, besloot ik de update te installeren en alles weer klaar te maken om verder aan de slag te gaan.

Ik merkte vrijwel direct een verschil op toen het opstartscherm wat langer duurde dan normaal, maar ik hechte er niet te veel waarde aan en ging gewoon weer aan het werk.

Dit is echter het moment waarop de problemen begonnen: het laden van kleine wijzigingen in workflows duurde erg lang, Prep leek niet te reageren en het bekijken van de gegevens duurde zo lang dat ik een telkens mijn koffie kon bijvullen voordat ik de volgende stap kon uitvoeren.

Bezorgd over mijn algemene gezondheid met alle toegevoegde cafeïne begon ik rond te vragen naar bekende problemen met Prep en algehele traagheid totdat iemand me wees op een ouder KB-artikel gepubliceerd door Tableau over het EXACTE probleem (https://community.tableau.com/external-link.jspa?url=https%3A%2F%2Fkb.tableau.com%2Farticles%2Fissue%2FTableau-Prep-Builder-Performs-Slowly-or-Stops-Responding-on-Mac-OS). Gelukkig was het KB-artikel niet meer beschikbaar en nergens te vinden.

Nadat ik mijn benen had gestrekt en wat warming-ups had gedaan, riep ik al mijn google-fu op en vond het antwoord in de Tableau-communityboards.

Resolutie

  1. Voer de volgende opdracht in terminal uit om de huidige hostnaam te controleren en noteer deze voor het geval u de wijziging ongedaan wilt maken:
    hostname
  2. Voer de volgende opdracht uit om de hostnaam te wijzigen in “localhost”:
    sudo scutil –set HostName “localhost”
  3. Start Tableau Prep Builder opnieuw en controleer of het probleem niet meer optreedt.

Oorzaak

Andere hostnamen dan “localhost” kunnen prestatieproblemen veroorzaken voor sommige software, waaronder Tableau Prep Builder.

Bel ons

Afspraak

Mail ons