Dat we steeds meer data verzamelen, data opslaan en (meer) geld investeren om een datacultuur te creëren is niet van het laatste jaar. Dat slechts 8% van de organisaties – onderzoek van McKinsey – écht succesvol blijkt te zijn in het omzetten naar relevante inzichten, zal voor velen geen verrassing zijn. De volledige waarde realiseren uit de data betekent dat iedereen in de organisatie beslissingen neemt op basis van data, niet enkele personen of afdeling binnen je bedrijf. De mensen centraal stellen en laten samenwerken, dat is waar het bij een goede datagedreven cultuur om gaat. 

Datacultuur Blueprint Tableau
DataData

De kennis en kracht van data

Cultuur kennen we allemaal van ‘de manier waarop we dingen doen’, normen en waarden, eetgewoonten, kleding, muziek, godsdienst en meer. Een cultuur is iets wat met een grote groep mensen wordt gedeeld en waar mensen aan herkend worden. In een datacultuur is dit niet anders. Het gaat onder andere over de manier waarop je je (dagelijkse) werk uitvoert, hoe wordt gerapporteerd, samengewerkt en welke rol men inneemt binnen een organisatie. Een datacultuur is enorm belangrijk om als bedrijf succesvol en winstgevend te zijn. 

Door de juiste strategie en doelen te bepalen, processen vast te leggen en mensen te laten samenwerken – zowel binnen als buiten de projectteams – zullen beslissingen niet enkel meer worden genomen op basis van onderbuikgevoel maar zal data hierbij een belangrijkere rol gaan spelen. Steeds vaker worden wij gevraagd om te helpen bij het creëren van een datacultuur, enkel Tableau of Alteryx licenties, trainingen en consultancy zijn hierbij niet (meer) genoeg. Maar waar begin je dan? 


Hoe creëer je een data-driven cultuur

Het creëren van een datacultuur begint bij het stellen van veel vragen om in kaart te brengen waar een organisatie staat en waar zij naartoe willen bewegen – jouw data strategie. Of jouw organisatie nu gaat starten met het opzetten van een datacultuur, self-service te werk gaat of wellicht ergens in het midden, start met het stellen van de volgende vragen (en meer);

  • Wat is onze datastrategie als organisatie en wanneer deze onduidelijk is, welke problemen zijn er dan waar data kan helpen?
  • Staat data op dit moment centraal in de besluitvorming?
  • Bestaat er inzicht in welke data beschikbaar is en vertrouwen mensen in de organisatie op de data – is er sprake van een zogenaamde ‘single version of the truth’?
  • Welke processen moeten we verfijnen of herzien om te zorgen voor een veilig beheer van data en content?
  • Hoe is het kennisniveau van data binnen de organisatie? Zijn er gaten tussen de verschillende afdelingen of rollen? 
  • Volgen we best practices voor analyse en zo niet, hoe kunnen we ervoor zorgen dat deze mindset veranderd? 
  • Hebben we binnen de organisatie een community die zich bezighoudt met het enthousiasmeren van de mensen op het gebied van data? Welke initiatieven kunnen we starten om dit te ontwikkelen?

Een gezamenlijk proces die nu start

Er is waarschijnlijk werk aan de winkel na het beantwoorden van bovenstaande vragen. Wachten op alle data, een volledig ingericht team met een dusdanig hoog kennisniveau van de data lijkt het ideale moment om te starten met jouw datacultuur. Dit zal tegelijkertijd ook een achterstand opleveren op de andere bedrijven in de markt. Maar vergeet niet dat elke organisatie zo zijn uitdagingen heeft op het gebied van data en cultuur. Een organisatie die al lange tijd data aan het verzamelen is waar mogelijk een herkenbare ‘Excel-cultuur’ leeft heeft andere uitdagingen dan een organisatie die in het data tijdperk gestart is en alle dataprocessen juist ingericht heeft maar moeite heeft met het enthousiasmeren van mensen in de organisatie. Maar waarom wachten met vandaag te starten? Natuurlijk is het belangrijk om processen (governance) op orde te hebben maar wacht niet tot alles tot in de puntjes is opgezet en geregeld. Het opzetten van een datacultuur is een herhalend proces. 


Download onze whitepaper

Datagedreven werken kan jouw organisatie helpen om succesvol te zijn. Wil je weten welke processen je kunt inrichten in een self-service BI omgeving? Download dan hier GRATIS onze whitepaper “Zes stappen naar Data Governance”.


Ook een data-driven cultuur?

In de komende weken zullen wij de vele onderdelen van een datacultuur verder toelichten aan de hand van praktijkvoorbeelden. Dit is slechts een start. Wil je meer weten over ons customer succes programma of heb je hulp nodig bij het starten van jouw data-driven cultuur? Neem dan gerust contact met ons op via info@theinformationlab.nl. Ons telefoonnummer is +31 (0) 20 261 4741