We krijgen geregeld vragen over hoe je in een self-service BI omgeving je standaard huisstijl kunt bewaken. Als je honderden dashboards op je Tableau server hebt staan, hoe kun je er dan voor zorgen dat je corporate identity terugkomt in deze dashboards in plaats van een wildgroei aan verschillende designs?
De meest gebruikte manier is om een template dashboard te maken met het gewenste design, en deze telkens opnieuw te gebruiken. Het logo, titel, de update datum etc staan allemaal op de juiste plek. Koppel je databronnen, en maak je visualisaties en publiceer. Een gemakkelijk proces, maar vraagt enige discipline van de users.
Onderdeel van de huisstijl is de kleur stelling. Je kunt een kleurenschema kiezen die al standaard in Tableau zit. Voordeel kan zijn dat Tableau met bepaalde kleuren schema’s rekening houdt met kleuren blindheid, zodat iedereen optimaal gebruik kan maken van visuele analyse. Maar de corporate identity is ook vaak van belang. Je kunt je eigen kleuren schema in Tableau maken en constant hergebruiken.
Als je er niet helemaal vanuit kan gaan dat je users gebruik maken van je standaard template of je kleuren schema, dan moet je meer gaan denken aan content governance. Dit betekent dat je processen gaat inrichten om een bepaalde werkwijze af te dwingen.
Content governance kun je op diverse manieren uitwerken, maar voor je huisstijl kun je voldoen met het volgende. De content author, de maker van de visualisatie, maakt het dashboard en publiceert dit naar een sandbox project, zeg maar een ontwikkel/ acceptatie project. De projectleider of site administrator krijgt een melding dat er een nieuw dashboard klaar staat om te checken. Als het dashboard voldoet met o.a. de juiste huisstijl, dan wordt deze gepubliceerd naar het productie project.
De eind gebruiker krijgt dan pas toegang tot de visualisatie, en is ervan verzekerd dat deze is opgeleverd volgens een afgesproken procedure. Overigens doe je dit dan vaak ook met data governance, dus naast je content governance – zie diagram hierboven. Voorbeeld van een procedure hieronder.
Geregeld komen organisaties die Tableau gebruiken er wat later achter dat er inmiddels honderden dashboards zijn, waarvan een groot deel niet voldoet aan de richtlijnen van corporate marketing. Niks zo vervelend om dat honderden dashboards te doorlopen.
Maak het jezelf gemakkelijk en focus op de visualisaties die het meest gebruikt worden, die dashboards waar het management op stuurt. Check de opmaak hiervan, en pas eventueel aan. Je zult zien dat de makers van veel van de overige dashboards zelf de opmaak zullen aanpassen, gezien ze zich graag conformeren met de meest gebruikte dashboards.
Om bovenstaand goed te laten werken in je organisatie zal het helpen als je de communicatie strategie goed op poten zet. Ook dit zal onderdeel van je Tableau Blueprint moeten zijn. Bespreek bovenstaand tijdens interne community sessies, beschrijf procedures op intranet, laat zien waarom je dit doet tijdens lunch en learns etc.
Laat ons weten hoe we je hierbij kunnen helpen. We hebben complete progamma’s beschikbaar om ook jouw organisatie te helpen om dit goed te regelen. Je hoeft niet alles zelf te doen 🙂