7 Tips voor het maken van een Actuele/trending Data Viz

Voor diegenen onder ons met een Tableau Public account kan het maken van een interessant portfolio van data visualisaties veel voordelen bieden. Voor velen van ons dient het als een soort CV, een discussieplatform, visitekaartje en trainingshulpmiddel; het helpt ons nieuwe vaardigheden te leren en andere onze interesse (in data vsisualisatie en data analyse) te tonen. Tableau Public biedt professionals, journalisten en hobbyisten de mogelijkheid om verhalen te vertellen met data en het publiek nieuwe invalshoeken op zowel oude als nieuwe data te geven.

Het vinden van nieuwe en interessante verhalen om te vertellen is vaak een uitdaging, vooral op een social media platform waar zoveel nieuwe ideeën tegelijkertijd worden gedeeld, maar een manier om nieuwe data visualisatie te delen is om het onderwerp actueel te houden en door het volgen van nieuwsberichten. Actuele events zorgen voor interesse pieken of trends op sociale netwerken en geeft je een nieuwe invalshoek op een verhaal die op dat moment al bekend is bij je publiek.

Als je besloten hebt dat het maken van een actuele data visualisatie een goed idee is, dan kun je hieronder een aantal goede tips vinden voor het maken van een dergelijke visualisatie die je publiek bij zal blijven.

Bekijk elk nieuwsartikel met je #dataviz bril

Bijna elke nieuwsbericht bevat data, bekijk nog maar eens wat nieuwsartikelen en je ziet wat ik bedoel. Ja, vaak is de data verborgen in paragraven, niet netjes in een opgemaakte tabel, maar het is er. En er zitten soms uitzonderingen tussen, als je gelukt hebt, die zeldzame artikelen waar je zowaar een dataset krijgt om zelf mee te spelen. Controleer de artikel bronnen als de auteur ze gedeeld heeft, vaak ontdek je dat er nog een verborgen dataset te vinden is achter het bericht.

Biedt de data in het artikel je voldoende aanknopingspunten om een betekenisvolle data visualisatie te maken, zelfs al betreft het een high-level versie? Zorgt het voor een toename van inzicht en begrip van het artikel (tip: als de data niet al gevisualiseerd is, dan is dan vrijwel zeker het geval)?

Als data is verzameld op basis van Freedom of Information (FOI) verzoeken dan zullen organisaties deze doorgaans publiek beschikbaar stellen en publiceren – check daarom deze publieke organen om te zien of hun websites de originele datasets bevatten.

Sommige websites zijn beter dan andere waar het aankomt op het produceren van artikelen met datasets, kijk goed rond en abboneer op feeds van die sites die je het meest waarschijnlijk van waardevolle info kunnen voorzien.

Wees niet bang om je eigen dataset te maken

We hebben gemerkt dat het frusterend kan zijn wanneer je geen data tabel hebt om te kopiëren, maar wees niet bang om je eigen dataset te creëren direct gebaseerd op de getallen die genoemd worden in de het artikel of gerelateerde bronnen. Twee stelregels als je dit doet: CHECK en KWALIFICEER. Niets ruïneert je data visualisatie (of reputatie) sneller dan incorrecte data dus zorg dat je er zeker van bent dat het klopt, en stel daarom ook vast dat de bron betrouwbaar is.

Daarnaast kun je voor nieuws gebeurtenis een dataset maken door te connecteren naar Live APIs en hun data gebruiken om het event in detail te tonen, dit is iets van collega Craig Bloodworth heeft gedaan voor een grote UK weer gebeurtenis in 2014.

[tableau url=”https://public.tableau.com/views/UKStormWeatherAnalysis/WeatherMap?:embed=y&:display_count=yes&:showTabs=y” width=”650px” height=”800px”][/tableau]

Maak het snel en simpel

Bij actuele visualisaties is de tijd essentieel, dus blijf niet dagen wachten om je meesterwerk te creëren, maar sla je slag wanneer het onderwerp nog vers van de pers is en nieuwswaarde heeft, zodat mensen ook zullen kijken. Over het algemeen wil je dus het liefst nog dezelfde dag als de publicatie van het originele artikel of datasource zelf je visualisatie publiceren, als je erop wilt meeliften.

Ook moet je proberen te voorkomen dat je probeert te complexe visualisaties probeert te maken, als tijd een belangrijke rol speelt. Een eenvoudige visualisatie van het hoofdonderwerp om te delen naast het originele artikel zal je publiek helpen, als je wel tijd hebt voor meer detail dan is dan natuurlijk mooi maar dit is niet het moment om allerlei nieuwe technieken en trucjes uit te proberen, hou het simpel en blijf bij het belangrijkste onderwerp wat je wilt communiceren.

Andy Cotgreave heeft recent een datavisualisatie gepubliceerd in slechts enkele uren na het verschijnen van het originele artikel; zijn heldere, eenvoudige ‘lollipop chart’ met annotaties vertelt het verhaal terwijl het niet complex was om te maken.

Compared to coke

Voeg iets toe aan het origineel

Als het kan, probeer je publiek dan een extraatje te bieden. Het artikel hier liet gebruikers zoeken naar hun bibliotheek maar gaf geen opties om hun keuze in context met andere bibliotheken te zien. In mijn (Chris Love) visualisatie onder heb ik geprobeerd om alle lokale autoriteiten te tonen om de gebruikers iets te bieden wat mist in het origineel.

 

Libraries

 

De sleutel hier is om je visualisatie de ruwe cijfers of data uit het originele artikel of datasource te verrijken en te verbeteren. Door dit te doen verbetert de gebruikerservaring en zullen gebruikers eerder geneigd zijn om jouw artikel te delen in plaats van het origineel.

Wees niet bang voor wat eigenzinnigheid  / eigen opinie

Met een redactionele of eigenzinnige stijl zal je visualisatie meer aandacht krijgen ten opzichte van een eenvoudige ‘feiten gebaseerde’ visualisatie. Harde titels en scherpe berichten kunnen je bericht flink in de spotlight krijgen – wees niet bang om krachtige, subjectieve datavisualisatie technieken toe te passen (Iraq’s Bloody Toll bijvoorbeeld?) om je verhaal te vertellen. Zorg er wel voor dat je je publiek niet misleidt of de feiten verdraait.

Deze visualisatie van Simon Scarr blijft een klassieke case study van krachtige datavisualisatie technieken voor het delen van een eigenzinnig, maar accuraat data-gedreven verhaal.

Bereid je voor op aankomende nieuws gebeurtenissen

Geen tijd om achter allerlei actuele datasets aan te jagen tijdens je werkuren? (wie wel?)
Wel, een manier om actueel te blijven is om alvast vooruit te kijken naar gebeurtenissen die nog moeten plaatsvinden, waar je je voordeel mee kunt doen. Koningsdag? WOII Herdenkings en/of bevrijdingsdag? 100 afleveringen van je favoriete TV show? Denk vooruit en wees voorbereid – deel je visualisatie op het juiste moment en dan is een enorm potentieel om veel hits, views en shares te krijgen.

Adam McCann bijvoorbeeld, had zich goed voorbereid voor de Oscars afgelopen jaar door deze fantastische visualisatie te delen van de mogelijke winnaars.

Oscars

 

Sport is altijd actueel

Nog steeds geen ideeën? Sport is altijd je vriend, het is rijk aan data en er is een enorm publiek voor. Door het gebruik van Alteryx en Tableau afgelopen jaar, kon ik data visualisaties maken in slechts enkele minuten van het verloop van de Ashes cricket series die op de BBC nationaal aandacht kregen – het draait allemaal om relevante en actuele items.

[tableau url=”https://public.tableau.com/views/Ashes-4thTest/Overview?:embed=y&:display_count=yes&:showTabs=y” width=”650px” height=”800px”][/tableau]

Conclusie

Vergeet niet dat Tableau Public geen competitie is voor de “beste” visualisatie, het is een platform voor story telling met data en het delen van onze passie voor data-gedreven verhalen. Veel plezier, wees creatief en deel je actuele verhalen en visualisaties.


Originele blogpost is van Chris Love van TIL UK, geplaatst op 30/3/2016.
Prefer to read original blogpost in English? click here.