Originele Engelstalige blog van Chris Love, The Information Lab UK is hier te vinden.
Prefer to read the original English blog from Chris Love, The Information Lab UK? click here.


Nu de Tableau community groeit en groeit en er almaar nieuwe gebruikers bijkomen, wordt gepubliceerd werk over how-tos en zgn. cookbooks steeds belangrijker. Maar als een community groter wordt, worden de mogelijkheden om jezelf te profileren of ontwikkelen als expert ook steeds moeilijker. Een oplossing hiervoor is berichten te publiceren over wat ik zal noemen ‘edge-cases’, als in: gevallen waarin je de software tot het uiterste probeert op te rekken waar het wellicht niet eens voor bedoeld was. Dit kan inspirerend zijn, maar ik ben ook wel bang dat het nieuwe gebruikers veelal zal afschrikken. Door de lat erg hoog te leggen, kan het dus averechts werken. Ik denk dat we dit – als community – als volgt kunnen voorkomen.

Waarom edge-cases belangrijk zijn voor de community

Bezoekers kunnen zoveel leren Tableau Public is een open boek (veronderstellend dat je ook je werkboeken deelt met anderen) en elke geïnteresseerde kan meteen je werkboeken analyseren – je gebruikte technieken leren en bestuderen en toepassen in hun eigen werkboeken. Veel mensen leren het best op deze manier: verkennen/rondkijken, daarna zelf knutselen en hacken. Door het beschikbaar stellen van deze edge-cases geven de makers hiervan de community de mogelijkheid om hierop verder te bouwen en elkaar werk te verbeteren, terwijl ze er ook meteen veel van kunnen leren.

Ze demonstreren complexe problemen op een leuke manier  Vaak is het lastig voor bloggers om hun dagelijkse werk te delen. Door leuke edge-cases te maken, geeft het ze de mogelijkheid om op een leuke en interessante manier nieuwe ideeën te showen, die vaak complex zijn en veel tijd hebben gekost. Het maakt het leuk voor hen om te doen, maar ook leuk voor degenen die het lezen.

Ze geven vaak workaround voor problemen die lastig zijn op te lossen in Tableau Soms verhelderen edge-cases lastige problemen, uitdagingen die we allemaal wel eens hebben als we iets willen realiseren in Tableau. Deze uitdagingen variëren van het maken van het gewenste design of interface of het technisch realiseren van een complex filter. Edge-cases geven de auteurs de mogelijkheid om hun oplossingen te tonen.

Je krijgt een direct ‘wow’ gevoel als je iets nieuws gepresenteerd ziet in de software waar je enthousiast over bent Gebruikers vinden het geweldig om te zien welke creativiteit de Tableau experts hebben, het inspireert. Ik ben vaak op events geweest waar ik van gebruikers hoorde – “Fantastisch wat je hebt gedaan met XXXX, dat was geweldig – waar heb je dat idee vandaan?” of “heb je gezien dat XXXX een YYYY heeft ontwikkeld in Tableau?”. Het is een fantastische manier om een conversatie te starten en het helpt nieuwe gebruikers in de community te komen.

Ze geven feedback aan Tableau Complexe workarounds leveren ook feedback aan Tableau. Ze tonen issues die gebruikers soms hebben, waarvoor een meer elegante oplossing of functionaliteit wenselijk is in toekomstige releases. Tableau is toegewijd aan het maken van een zo eenvoudig mogelijk te gebruiken product, en als ze zien dat gebruikers onnodig moeilijke of tijdrovende handelingen moeten doen om iets relatief eenvoudigs te bereiken, dan zullen ze actie nemen om dit in toekomstige versies te beperken.

Waarom edge-cases nadelig kunnen zijn voor de community

Ze leiden af van waar Tableau goed in is Tableau is de marktleidende self-service data visualisatie tool, het is niet een manier om software tools of games te maken. Door uit het oog te verliezen waar de software goed in is en hoe/waarvoor het gebruikt zou moeten worden, riskeer je de boodschap uit te dragen die de community al zo lang promoot: “Tableau helpt je je data zien en begrijpen” (Tableau helps you see and understand your data). Punt

Als er niks te leren valt Wanneer de auteur alleen het eindresultaat deelt maar niet hoe hij of zij tot dit resultaat is gekomen of er zelf van heeft geleerd – wat kun je er dan van leren?

Ze kunnen zelfs ervaren gebruikers onbekwaam laten lijken Ik heb met menig gebruiker gesproken die gedemotiveerd raakten door complexe onderwerpen, doordat ze het gevoel kregen dat Tableau dan erg complex zal zijn en ze dit nooit zullen beheersen zoals de auteur. We zijn het de community verschuldigd om door te gaan met ook eenvoudige(re) oplossingen te publiceren en complexe onderwerpen zo helder en eenvoudig mogelijk uit leggen. Zen Masters, ambassadeurs en bloggers  We owe it to the community to continue present easy solutions and distil difficult subjects into simple terms.  Zen Masters, ambassadors and bloggers zouden dit bij alles wat ze publiceren in gedachten moeten houden.

Presenteren van edge-cases: Aanbevelingen

Met dit in gedachten zou ik graag een aantal aanbevelingen doen waarvan ik denk dat we – als community, allemaal edge-cases kunnen opstellen op een manier dat iedereen er van kan profiteren.

Licht de reden van je publicatie toe Leg je motivatie uit voor je edge-case, waarom heb je zoveel tijd en moeite gedaan in deze specifieke uitdaging? Wat wil je dat het publiek er van kan opsteken of bij blijft? Wat kunnen ze leren? Hoe kunnen ze je ideeën gebruiken en toepassen op hun eigen werk? Als je gewoon iets zeer complex hebt gemaakt omdat het kan, waarom heb je het dan in Tableau gemaakt – er zijn immers vele andere tools beschikbaar. In diverse gevallen zullen deze complexe oplossingen meer werk vereisen in Tableau, dan in – zeg, D3 (omdat je afwijkt van hetgeen Tableau goed in is) dus leg ook uit waarom je dan niet juist D3 hebt gebruikt. Denk na over je publiek en wat zij graag willen zien – dit hoeft namelijk niet overeen te stemmen met wat jij in gedachten had te laten zien.

Wijs ook op de alternatieven Het is belangrijk dat nieuwe gebruikers een weloverwogen keuze kunnen maken. Zijn alternatieven eenvoudiger (maar misschien minder effectief) te gebruiken om hetzelfde te bereiken? Is een ander product beter voor de taak? Zijn er andere mensen die over dezelfde ideeën een blog hebben geschreven?

Beschrijf de tips en leerpunten voor de lezer Als je methoden en processen presenteert die de lezers kunnen gebruiken en zelf toepassen, zorg dan dat je deze centraal maakt in je blog – de rest is dan feitelijk bijzaak (maar zal ongetwijfeld ook veel aandacht krijgen). Door het leveren van een (samenvatting van) instructie of uitleg van de tips en leerpunten, kun je de lezers ook enigszins afschermen van de complexiteit.

Herinner de lezer aan de zaken waar Tableau goed in is Vergeet niet waarom we in deze community zitten. Het kan geen kwaad om de lezer eraan te herinneren waar Tableau goed in is.

Voorbeeld

Olivier Catherin heeft goed werk gedaan met een post waarin wordt gedemonstreerd hoe je een Decision Tree in Tableau kunt maken. Zijn publicatie neemt je mee in een uitleg van wat hij heeft bereikt, hoe het werkt en hoe anderen dit ook kunnen maken. Het inspireert ons over wat we kunnen doen met Tableau en vereenvoudigt ook nog het idee in een aantal stappen. Als dit op een andere manier was gepresenteerd dan had het wellicht complex geleken, maar Oliver heeft het op een efficiënte manier gedaan rekening houdend met nieuwe Tableau gebruikers.

understanding+1

Conclusie

We zijn een fantastische community, wat we elke dag maken en delen wordt met afgunst bekeken door andere communities wereldwijd. De verleiding om het telkens groter en beter (en gekker) te maken dan andere is groot, maar dat zou niet de standaard moeten zijn die bepaalt of je als de leider van de community kan worden gezien. Effectieve leiders leiden door hun voorbeeldfunctie: delen, belonen en helpen, en zich tot doel stellen dat anderen zich comfortabeler voelen.

Er komen dagelijks nieuwe gebruikers in de community, oude blogs en tips verdwijnen gedurende de tijd. Er zijn vele eenvoudige tips en tricks in Tableau, laten we dat niet vergeten terwijl de community groeit.